Voor VIV is het belangrijk dat iedere medewerker, vrijwilliger, cursist en stagiaire met plezier haar werk doet en tevreden is. Als we het hierna hebben over medewerkers bedoelen we daarmee ook vrijwilligers, cursisten en stagiaires. Aandacht voor onvrede en klachten is belangrijk voor VIV. Op de eerste plaats voor de persoon zelf maar ook voor VIV als organisatie om van te leren en te verbeteren.
Deze klachtenregeling heeft tot doel om de klachten van medewerkers volgens een bekende vaste procedure binnen een redelijke termijn af te handelen. Iedere medewerker kan een beroep doen op deze klachtenregeling.
Een klacht is een uiting van ongenoegen dan wel ontevredenheid over het gedrag, handelen of nalaten van een persoon/personen of van een instelling dan wel over de omstandigheden bij de instelling. In het kader van deze klachtenregeling betreft dit handelingen van personen die actief zijn bij VIV en/of de omstandigheden bij VIV.
Voorbeelden van klachten:
Uitgangspunt van VIV is dat haar medewerkers in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor het voorkomen en/of oplossen van situaties die als ongewenst gedefinieerd kunnen worden.
Als men ergens ontevreden over is, kun je hierover in eerste instantie het beste spreken met de direct betrokkene. Mocht dat niet tot een oplossing leiden en wil men een klacht indienen dan moeten de volgende stappen genomen worden.
De brief kan toegezonden worden aan het bestuur op het onderstaand adres,
waarna binnen 1 week de ontvangst van de klacht dan wel het beroep zal worden bevestigd.
Indien nodig neemt het bestuur contact op met de betrokken partijen.
Het bestuur streeft ernaar de klacht binnen 6 weken na ontvangst te behandelen en de klager en eventueel andere betrokkene(n) schriftelijk een inhoudelijke reactie daarop te geven.
In geval er een klacht ingediend wordt waarbij een bestuurslid betrokken is, wordt er een commissie ingesteld om de klacht te behandelen. Deze commissie zal bestaan uit een niet- betrokken bestuurslid en twee docenten van VIV.
In een klachtenbrief moet een duidelijke omschrijving staan van de klacht met de datum van de gebeurtenis en moet vermeld worden tegen wie de klacht gericht is. Tevens dient vermeld te worden welke acties eventueel reeds genomen zijn ten aanzien van de klacht en – indien mogelijk – wat eventueel de gewenste oplossing hiervan is .
Vastgesteld in de bestuursvergadering van 19 mei 2020.
Adres voor de 2 hiervoor genoemde klachten:
Stichting VIV
t.a.v. het bestuur
Zonneplein 33 4624 BA Bergen op Zoom